One thought on “Trainingslogs Plaats hier je eigen PL trainingslogs

  1. Naar aanloop van het NK bankdrukken van de Nederlandse Powerlifting Bond op 5 april 2009 bij KSV Atlas in Nijmegen leek het me leuk om een trainingslog bij te houden.
    Na een kwakkelperiode van zo’n 10 jaar kreeg het “ijzervirus” me in 2003 weer te pakken en begon ik te trainen bij Paul Smeets in Hoensbroek. In 2007 kwam ik in contact met Leon Smeets uit Spaubeek (geen familie van Paul Smeets en voormalig bestuurslid van de NPB) en zich voor iedereen belangeloos en met veel toewijding inzet en aan wie ik veel te danken heb. Mijn PR is 200kg shirted (wedstrijdbeurt) en 170kg raw (wedstrijdbeurt). Mijn doel is om in april 210kg shirted te bankdrukken. Zondag 8 februari is er een bankdrukwedstrijd bij KSV Atlas en dat is dan meteen een serieuze “test” richting het NK.
    Ik heb overigens heel bewust gekozen om lid van de NPB te worden omdat zij onder auspiciën van de Internationale Powerlifting Federation vallen, die een zeer streng anti-doping-beleid hanteren en ook de enige powerliftbond in Nederland is die erkend is door de KNKF (Koninklijke Nederlandse Krachtsport & Fitnessfederatie. Sinds deze maand train ik overigens bij Jules Bremers van Haefland sport in Brunssum – een van de weinige sportschoolhouders – die zelf actief is in de strongmanworld en bij wie behalve fitnessrecreanten ook „hardcore“ krachtsporters welkom zijn.
    Ik doe overigens alleen nog maar aan bankdrukwedstrijden, in krachtsportjargon noemen ze zo iemand een “luie powerlifter” …vandaar dat “lazy”…en tja huggybear is de bijnaam die ik heb gekregen omdat ik met 1.85m en ruim 140kg wellicht in de buurt van een grizzlybeer kom, maar verder net zo “gevaarlijk” ben als een koalabeertje
    In mijn training staat uiteraard bankdrukken “the king of all upper body exercises” centraal. Ik hanteer daarbij een zg. widegrip (wijsvinger op de merklijn). Daarnaast doe ik nog een “koninklijke” oefening “the king of tricep strengthening exercises” ofwel smal bankdrukken. Ik hou het verder vrij simpel: ik train vrijwel altijd volgens de SE (Submaximum Effort) methode, d.w.z. sets met maximaal 5 reps in de 75-90% 1 RM zone. Als assistance doe ik in het kader van het behoud van gezonde spieren en gewrichten aan Front-to-Back-Training. Ik train dus “tegengestelde” spieren met “tegengestelde” oefeningen (ook wel bekend onder agonisten-antagonistenverhaal). Iedere keer als ik doe “pressen” doe ik ook “rowen”. En met rowen bedoel ik dus “the toughest, meanest and most demanding upper body movement”: the Bent over Barbell row (aldus Dave Draper, trainingsmaatje van Schwarzenegger).
    Gisteren bij Haefland sport getraind…5 setjes van 5 reps met 130kg smal bankdrukken gedaan (om blessure’s aan mijn polsen te voorkomen doe ik smal bankdrukken overigens op schouderbreedte). Vervolgens “just for fun“ nog wat triceps pushdown gedaan (ik ben namelijk niet zo’n voorstander van trainen met machines). Tenslotte nog barbell rowen gedaan (6x8x70kg). Overigens doe ik altijd de zg. Pendlay row…ik zet mijn voeten relatief kort bij elkaar, pak de halter vrij breed vast, mijn bovenlichaam buig ik helemaal voorover (de ribbenkast rust op de bovenbenen), hou mijn onderrug uiteraard hol en richt mijn ogen op een punt ongeveer drie meter voor me. Vervolgens laat ik de halter rustig zakken en trek hem explosief omhoog naar mijn borst (dezelfde plek waar de halter bij het bankdrukken terecht komt). En verder op deze eerste training bij Jules veel oude bekenden gezien en nieuwe vrienden gemaakt
    De rest van deze week ga ik niet meer trainen…zondag hoop ik me dan bij Atlas van mijn beste kant te laten zien.
    Stay strong, keep lifting!

Comments are closed.